Over het lessenpakket

Kost het geld om mee te doen?
Nee, deelname voor scholen is gratis. We kunnen dit project uitwerken met steun van de Universiteit Gent en met een projectsubsidie van de Vlaamse Overheid (Departement Economie, Wetenschap en Innovatie).

Hoe verloopt de voorbereiding?


Met welke leerlingen kan ik deelnemen?
Het lessenpakket is gemaakt voor leerlingen van de derde graad van het secundair onderwijs. Het lesmateriaal is georienteerd rond specifieke leerplandoelstellingen rond ruimtelijk denken en GIS.

Kunnen leerlingen die niet met de fiets naar school komen ook deelnemen aan de les?
Ja. Zij zullen hun woon-schoolroute beoordelen alsof ze langs deze route zouden fietsen, ook al komen ze altijd met een ander vervoersmiddel naar school. Het doel van het project is om de fietsveiligheid te beoordelen. Daarom vraagt de leerkracht vóór de eerste les dat de leerlingen goed letten op welke weg ze precies nemen (bv. met de auto, of de bus), hoe de fietsinfrastructuur langs deze wegen is en hoe veilig het is om langs deze wegen te fietsen.

In welk vak kan ik het lessenpakket gebruiken?
Het lessenpakket is gemaakt voor leerkrachten Aardrijkskunde, maar ook bruikbaar in het kader van MAVO, PAV of geïntegreerd projectwerk.

Hoeveel uitgewerkte lessen zitten in het lessenpakket?
Voorzie twee tot drie lesuren om met de leerlingen aan de slag te gaan. Het eerste lesuur is gericht op dataverzameling (leerlingen tekenen hun woon-schoolroute via het webplatform en beantwoorden vragen over fietsveiligheid). Tijdens het tweede lesuur kunnen leerlingen hun klasdata analyseren in ArcGIS-online of in de geïntegreerde GIS-omgeving en zelf kaarten maken. Tijdens de derde les bespreken de leerlingen de fietsbarometer en doen ze voorstellen om de fietsveiligheid van hun schoolomgeving te verhogen. Leerkrachten kunnen zelf kiezen om eventueel de tweede of de derde les over te slaan.

Hoe kunnen de leerlingen worden geëvalueerd in dit lessenpakket?
In de tweede les is een opdrachtformulier voorzien waarbij de leerlingen vragen zullen beantwoorden over de kaarten die ze maken en de analyses die hierop gebaseerd zijn. Deze oefening kan op het einde van de les ingediend worden en gequoteerd worden.

Moet ik software installeren?
Neen. Installatie van software is niet nodig. Zowel het invoeren van gegevens (eerste lesuur) als het analyseren van gegevens (tweede lesuur) gebeuren volledig online.

Moet ik toestemming vragen aan de schooldirectie en de gemeente om hieraan deel te nemen?
Het lessenpakket is ontwikkeld voor scholen, en contact met de gemeente is niet vereist. Wil je echter de gemeente betrekken in het project, kan je hen steeds op de hoogte brengen. Er wordt wel aangeraden de schooldirectie op de hoogte te brengen.

Over het gebruik van de gegevens

Moeten leerlingen toestemming geven om deel te nemen?
Leerlingen en hun ouders moeten toestemming geven om deel te nemen aan de lessen. Ze kunnen dat doen door formulieren te ondertekenen: één voor de leerling en één voor de ouders. Als de leerling meerderjarig is, is de toestemming van de ouders niet vereist. Deze ondertekende formulieren worden verzameld vooraleer ze met het lessenpakket aan de slag kunnen.

Kunnen leerlingen die geen toestemming geven om hun data in te voeren ook deelnemen aan de les?
Ja. Zij krijgen de opdracht om een hypothetische route in te voeren in het webplatform, die niet zal gebruikt worden om de fietsbarometer van de klas en school te berekenen. Op die manier verwerven ze toch de GIS-vaardigheden die we met dit lessenpakket voor ogen hebben.

Wat gebeurt er met de data?
De verzamelde data worden geaggregeerd, geanonimiseerd en opgeslagen op beveiligde servers van de UGent. Ze kunnen door de leden van het onderzoeksteam gebruikt worden om verder wetenschappelijk onderzoek op uit te voeren. Meer informatie vind je hier.

Over de opdrachten op het webplatform

Wat als de route van een leerling die met de bus of auto komt, langs een weg loopt die niet toegankelijk is voor fietsers?
De leerling duidt altijd de exacte route aan zoals hij/zij naar school komt, ook al gaat deze route langs een weg die niet toegankelijk is voor fietsers (bv. een autostrade). In Opdracht 4 kunnen ze namelijk aanduiden dat een deel van de route verboden is voor fietsers. Hier zullen ze bijgevolg geen verdere vragen over krijgen.

Hoe beoordeelt een leerling een weg waar er tijdelijke wegenwerken worden uitgevoerd? En wat als de leerling hierdoor tijdelijk een andere weg moet nemen?
De leerling beoordeelt zijn / haar route zoals deze was vóór de wegenwerken. Hij / Zij duidt met andere woorden zijn / haar route aan zoals hij /zij die meestal neemt, en beoordeelt de wegsegmenten en kruispunten volgens hun toestand vóór de wegenwerken.

Moet elke afslag bij een rondpunt aangeduid en beoordeeld worden?
Neen. Het is voldoende als er slechts 1 punt wordt aangeduid en beoordeeld bij een rondpunt, of een ander soort ruim kruispunt. Aangezien de beoordeling telkens dezelfde zou zijn, zou dit overbodig werk opleveren voor de leerlingen. De punten die in elkaars buurt liggen, worden bij de aggregatie van de gegevens als 1 punt gegroepeerd.

Algemeen

Wie kan ik contacteren als ik een andere vraag heb?
Heb je een vraag in verband met de opdrachten op het webplatform, het genereren van de resultaten of het gebruik van de GIS-viewer, dan kan je rechts onderaan in het webplatform op het vraagteken klikken en een vraag stellen via chat of via e-mail. Je kan ons ook steeds bereiken op het e-mailadres fietsbarometer@ugent.be.


Terug