Kost het geld om mee te doen?
Nee, deelname voor scholen is gratis. We kunnen dit project uitwerken met steun van de
Universiteit Gent en met een projectsubsidie van de Vlaamse Overheid (Departement Economie,
Wetenschap en Innovatie).
Hoe verloopt de voorbereiding?
Moeten leerlingen toestemming geven om deel te nemen?
Leerlingen en hun ouders moeten toestemming geven om deel te nemen
aan de lessen. Ze kunnen dat doen door formulieren te ondertekenen:
één voor de leerling en één voor de ouders. Als de leerling
meerderjarig is, is de toestemming van de ouders niet vereist.
Deze ondertekende formulieren worden verzameld vooraleer ze
met het lessenpakket aan de slag kunnen.
Kunnen leerlingen die geen toestemming geven om hun data in te voeren ook deelnemen aan de les?
Ja. Zij krijgen de opdracht om een hypothetische route in te voeren
in het webplatform, die niet zal gebruikt worden om de fietsbarometer
van de klas en school te berekenen. Op die manier verwerven ze
toch de GIS-vaardigheden die we met dit lessenpakket voor ogen hebben.
Wat gebeurt er met de data?
De verzamelde data worden geaggregeerd, geanonimiseerd en opgeslagen
op beveiligde servers van de UGent. Ze kunnen door de leden van het
onderzoeksteam gebruikt worden om verder wetenschappelijk onderzoek
op uit te voeren. Meer informatie vind je hier.
Wat als de route van een leerling die met de bus of auto komt, langs een weg loopt die niet toegankelijk is voor fietsers?
De leerling duidt altijd de exacte route aan zoals hij/zij naar
school komt, ook al gaat deze route langs een weg die niet
toegankelijk is voor fietsers (bv. een autostrade). In Opdracht 4
kunnen ze namelijk aanduiden dat een deel van de route verboden
is voor fietsers. Hier zullen ze bijgevolg geen verdere vragen
over krijgen.
Hoe beoordeelt een leerling een weg waar er tijdelijke wegenwerken worden uitgevoerd?
En wat als de leerling hierdoor tijdelijk een andere weg moet nemen?
De leerling beoordeelt zijn / haar route zoals deze was vóór de wegenwerken.
Hij / Zij duidt met andere woorden zijn / haar route aan zoals hij /zij die meestal neemt,
en beoordeelt de wegsegmenten en kruispunten volgens hun toestand vóór de wegenwerken.
Moet elke afslag bij een rondpunt aangeduid en beoordeeld worden?
Neen. Het is voldoende als er slechts 1 punt wordt aangeduid en beoordeeld bij een rondpunt, of een ander soort ruim kruispunt.
Aangezien de beoordeling telkens dezelfde zou zijn, zou dit overbodig werk opleveren voor de leerlingen.
De punten die in elkaars buurt liggen, worden bij de aggregatie van de gegevens als 1 punt gegroepeerd.
Wie kan ik contacteren als ik een andere vraag heb?
Heb je een vraag in verband met de opdrachten op het webplatform,
het genereren van de resultaten of het gebruik van de GIS-viewer,
dan kan je rechts onderaan in het webplatform op het vraagteken
klikken en een vraag stellen via chat of via e-mail. Je kan ons ook steeds
bereiken op het e-mailadres fietsbarometer@ugent.be.